Blog

Blog om Døden.

December 2017:

Se denne email i din browser

Døden og julen: Hvordan klarer vi julen, når vi (lige) har mistet?

Bare tanken om det, kan for nogle føles som et mareridt, når ens partner, barn eller andet nærtstående menneske, som man plejede at fejre jul med, er død.
Den første jul, vi skal igennem efter at have mistet en vi holder af, er aldrig let. Det er den næste nok heller ikke, og den næste….

Er der noget vi kan gøre, for at gøre det mindre svært?

Julen er for mange en traditionsbunden højtid. For mange skal tingene helst foregå, som de gjorde sidste år. Når en person dør og ikke længere er en del af denne tradition, kan det skabe forvirring, og savnet kan forstærkes.
Findes der noget, man kan gøre, for at gøre det nemmere at være i det følelsesmæssigt?

Det satte jeg mig for at finde ud af. De svar, jeg har fundet indtil videre, kan du læse herunder.

Døden er en del af vores eksistens. Fødes du, dør du. Døden er et grundvilkår, som mange, især i den vestlige del af verden, har rigtig svært ved at forholde sig til. Nok mest fordi der er så utroligt mange følelser i spil.
Måske vi kan finde trøst ved at se på, hvordan andre gør. Det fik mig til at undersøge, hvad nogle naturfolk gør, nemlig indianerne. I min verden kan vi lære meget af indiansk livsfilosofi. Som jeg ser det, stammer meget af den vestlige psykologi- og kommunikationsteori fra shamanistiske traditioner. Ved at se på disse, kommer vi tilbage til essensen.

13 måder at komme igennem julen, når nogen er død:

1. Det er vigtigt at huske, at ikke alle sørger ens. Sorg er meget individuel. For nogle er højtiderne det sværeste at komme igennem, for andre er det hverdagen.

2. Det er også vigtigt at huske, at sorg er en tilstand fuld af forskellige følelser. Sorg er ikke kun det at være ked af det. Sorg kan også indeholde skyld og skam, følelsen af ligegyldighed, glæde (og skam over at være glad), lettelse, vrede mv. Jeg tror at en af grundene til at det er så svært, er at sorg er et sammensurium af mange forskellige følelser. I min verden handler det mest om at favne det, man føler, og finder fred med det.

3. Beslut dig på forhånd, hvordan julen skal være i år. Vil du forsætte traditionerne eller vil du starte nye? Måske en kombination?

4. Inviter den døde til middag. Dæk op til afdøde. Gør plads til afdøde, bl.a. for at ære den plads i livet, han/hun/de har haft.

Det foregår sådan her: Sig højt eller tænk, at nu vil du spise for den og den afdøde person. Med personen i tankerne (og i hjertet) øser du den mad op på tallerkenen, som du tænker personen holdt særligt af (og som du også selv kan lide). Undgå at blande maden for meget sammen, men læg hvert tilbehør på hver sin plads på tallerkenen. Også sovsen. På den måde er det lettere at smage hver sin del.

For hver bid du tager, tænker du (eller siger højt) ”Denne bid er for dig (sig navnet)”, og så spiser du bidden, smager på den med nærvær og synker. Forsæt til det tallerkenen er tom, eller det ikke længere giver mening for dig. Det samme kan du gøre med drikkevarer.

Da jeg lavede øvelsen første gang, oplevede jeg et nærvær i livet og en sansende oplevelse ud over det sædvanlige. Aldrig har et måltid smagt så godt!

Det blev en utrolig glædelig og positiv oplevelse, som jeg aldrig vil glemme. Nøjagtig som dem, vi holder af, og heller ikke vil glemme. Ved denne øvelse mindes man gennem smagssansen.

5. Det kan være meget meningsskabende at ære sine slægtninge. Tag dem med dig videre i livet. Det, der sker, når nogen dør, er, at vi ikke ved, hvad vi skal stille op, når nu personen ikke længere er i livet. Svaret er, at vi skal tage dem med os! Vi skal, så at sige, lukke dem ind i vores hjerte. Her kan de være til evig tid. Og ingen kan tage dem fra os. De døde skal være med os i vores videre liv.

6. I stedet for at undgå at tale om den/de afdøde, så tal om dem. Del minder og historier. Find gerne de sjove og gode minder frem. Det kan løfte stemningen.

Fordi vi alle er mennesker på godt og ondt, er det nok de færreste af os, der kun kan blive talt pænt om, når vi dør. Del derfor også gerne de minder, der ikke er sjove og gode. Tænk blot over, hvad din intention er, med det, du deler.

7. Lav eller skaf en særlig ting til juletræet, som repræsenterer den eller de personer, der er gået i forvejen. Måske en ting personen selv har lavet. Hæng det på juletræet. Også næste år og næste år.

8. Sæt realistiske forventninger til dig selv. Hvis du ikke har lyst til at skrive julekort, skal du ikke. Hvis du ikke har lyst til at julebage, så skal du ikke. Hvis dit hus ikke er det reneste, så pyt!

9. Pas godt på dig selv. Få nok søvn, spis sundt og drik rigeligt med vand.

10. Hvis du har brug for hjælp, så bed om hjælp. Hvis det hele er svært at overskue, er det ok at sige højt.

11. Det er helt naturligt at opleve nostalgiske og triste øjeblikke, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det er en naturlig del af livet efter tab.

12. Glæde og taknemmelighed er kraftfulde følelser. Kan du i sorgens stund huske også at glæde dig over og føle taknemmelighed for det, der har været, kan det være med til at højne ens vibration og måske deraf lette smerten.

13. Søg hjælp, hvis det hele bliver for svært. Der er en klinisk betegnelse kaldet ”kompliceret sorg”. Efter min mening er det et dumt navn, for al sorg er kompliceret. Et bedre ord er stagneret sorg. Stagneret sorg betyder, at der ikke sker nogen følelsesmæssig udvikling, men at en bestemt følelse er fastlåst/stagneret. Hvis dette er tilfældet, kan du have brug for hjælp. Søg da hjælp. Der findes mange dygtige terapeuter.

Denne liste er på ingen måde komplet. Men måske kan disse forslag være nyttigt for nogen. Det håber jeg.

Hvis du, kære læser af dette første nyhedsbrev, har haft nytte af at læse dette, eller det har sat tanker i gang hos dig og du har andre forslag, så hører jeg gerne fra dig.

Glædelig jul – til levende og døde.

Birgitte Due Jensen Koch
Institut for Eksistens ApS

Copyright © 2017 Institut for Eksistens ApS, All rights reserved.

Vil du ændre, hvordan du modtager emails fra os?
Du kan opdatere dine oplysninger eller afmelde dig vores nyhedsbrev

Email Marketing Powered by MailChimp